woensdag 13 april 2016

Controle op borstkanker

Ieder jaar krijg ik in maart of april een oproep voor het laten maken van borstfoto's. Dit is al sinds dat ik 40 jaar ben. En toch vind ik het ieder jaar opnieuw spannend of de uitslag wel goed is.

Waarom ik al sinds mijn veertigste gecontroleerd word is omdat borstkanker veel voorkomt in onze familie. Zowel bij het vrouwelijk als mannelijk geslacht.
Ja, ook mannen kunnen borstkanker krijgen. Al hoor je daar maar heel weinig over.

En doordat mijn moeder in korte tijd twee verschillende vormen van borstkanker had gekregen werd er besloten om mij (als enige dochter) direct onder controle te zetten.
Intussen worden mijn nichten/nichtjes ook jaarlijks gecontroleerd.

Iedere jaar opnieuw worden mijn borsten geplet tussen 2 platen. Dit jaar werd er voor het eerste een 3-D foto gemaakt. Gelukkig was de uitslag goed. 
Vorig jaar is er aanvullend onderzoek gedaan vanwege een verdachte plek. Maar ook dat bleek achteraf gelukkig niks te zijn.

Maar hoe vaak komt het dan voor bij mij in de familie? Nou heel vaak.
  • mijn moeder ( 2 vormen van borstkanker, behandeld met borstbesparende operatie en bestraling)
  • mijn oma, de moeder van mijn moeder (deze borst is verwijderd, maar dan heb je het over begin jaren 60)
  • mijn broer (enkel het gezwel en omliggend weefsel)
  •  een oom, de broer van mijn vader (gezwel in borstweefsel verwijderd en bestraling)
  • een tante, de zus van mijn vader (beide borsten zijn verwijderd, bestraling en chemo)
  • een nicht van mijn moeder is overleden aan borstkanker
  • een tante van mijn moeder (borstbesparende operatie en chemo)
Men heeft het vaak over het borstkankergen. Van de twee vormen die bekend (BRCA1 en BRCA2) zijn is er geen aanwezig bij ons in de familie. Gelukkig, maar er is nog zoveel niet bekend. Dus blijft preventie erg belangrijk.

Mocht er bij mij ooit borstkanker gevonden worden dan ben ik heel rigoureus en dan gaat mijn borst er gewoon af. Ik hoefde daar niet over na te denken toen mijn oncoloog mij de vraag stelde in een gesprek een aantal jaren terug. Ik heb gezien wat het gedaan heeft en nog doet bij mijn moeder en andere familie leden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten