zaterdag 26 maart 2016

Invasie van metselbijen

Toen ik daarstraks naar buiten keek was het toch wel erg druk met insecten bij de schuur. Een voorzichtige blik leerde mij al wel dat het een bijensoort was en ook dat het een solitair levende bij betrof. Maar veel verder dan dat kwam ik niet.

Even rustig op een afstandje staan tellen en ik kwam tot ruim 35 kleintjes en 3 grote bijtjes. De bijtjes bleven depaar gaatjes die in mijn schuurmuur zitten maar in en uit gaan. Een vlugge blik in de schuur stelde me gerust dat dit zich alleen buiten afspeelde en ik niet bang hoefde te zijn dat die zoemende (ik weet dat ze zoemen, maar ik hoor het niet) bijtjes overlast zouden veroorzaken in mijn schuur.

Tijdens de avondmaaltijd af en toe een blik in de tuin geworpen en ze waren er nog steeds. 


Dus net even op internet opgezocht en ik wist al snel dat het de rosse metselbij betrof. De rosse metselbij legt alleen eitjes in bestaande holtes met een voedselvoorraad erbij zodat de larve zich kan ontwikkelen tot een nieuwe rosse metselbij die dan volgend voorjaar uitkomt.

Het leerde mij ook dat de grote het vrouwtje is en de kleine het mannetje. Nou dan is het toch een scheve verhouding bij mij in de tuin op het moment.

Ze doen niks, steken zelden tot nooit. Alleen als het er veel zijn kan het overlast veroorzaken. Tja daar was ik al achter dacht ik toen ik het las.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten