donderdag 31 maart 2016

Broos evenwicht

Ik weet nu ruim 3 jaar dat ik fibromyalgie heb. Ook wel weke delen reuma genoemd.

Voor mij houd dat met name in dat ik veel last heb van spierpijn, vermoeidheid, slecht slapen, darmproblemen en weinig energie.

Ik kan nu zeggen dat ik met vallen en opstaan een broos evenwicht gevonden heb in wat ik wel en niet kan doen. En wat ik moet doen om een dagje weg te kunnen.

Dat broze evenwicht is dan al vlug verstoord door onverwachte gebeurtenissen. Zoals in december de aanrijding tussen een auto en ik op de fiets waardoor ik lelijk ten val kwam. Nu nog heb ik de nasleep ervan in hevige spierpijnen en weinig energie. Wat regelmatig dan bij mij tot frustraties komt. Ik wil meer dan ik kan op dat moment.

Of zoals gisteren met een hond die niet luistert en er constant vandoor gaat waardoor ik verder gewandeld heb dan ik in gedachten had.

Gelukkig heb ik het laatste half jaar wel geleerd om me er eerder bij neer te leggen dat ik aan sommige dingen niks kan doen en druk maken erover dan ook geen zin heeft. Waardoor ik op dat vlak geen energie meer kwijt raak.

Ik heb geleerd dat energie krijgen ook van kleine dingen kan komen. Zoals Boeddha die soms ineens doorheeft wat ik van haar vraag ... zoals vanmorgen toen ik vroeg of ze me de telefoon wilde aangeven die op tafel lag. Een heerlijk moment om dat stralende koppie te zien van 'oh, bedoelde je dit'.
En de oefen kwartiertjes die ik heb met d'r met geluiden waarvan ik wil dat ze me vertelt dat dat geluid er is en waar dat vandaan komt.
Ik leer d'r nu dat ze mijn hand/been moet aantikken en dan naar het geluid toegaat of aangeeft (als het de telefoon is bijvoorbeeld). Eerst deed ze dat zeer globaal, nu steeds gerichter.

Maar ik krijg ook energie van het feit dat ik mezelf toesta om 'niks' te doen. Voorheen dacht ik altijd aan mijn to-do lijstje wat nog afgewerkt moest worden anders kwam het nooit af of ik kan toch niet niks doen? Wat zou een ander daar niet van zeggen? Dat is uit den boze gewoon.
Nee, hoor. Nu kan ik dat goed langs me neer leggen en denken: Morgen ligt dat er ook nog wel en anders over twee dagen ook nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten