vrijdag 19 juni 2015

Geweld


Ik houd niet van geweld. Wat sommige mensen andere mensen (maar ook dieren en natuur) aan kunnen doen gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Mensen slaan anderen in elkaar, schieten of steken elkaar dood om niks.
Ik houd wel van natuurgeweld. De slachtoffers die daar bij vallen betreur ik ook ten zeerste. Ik ben dan ook zeer blij dat ik daar nog geen ervaring mee heb. Ik steun dan ook vaak giro 555 na rampen die ergens ter wereld plaats vinden.
 
Aan natuurgeweld kunnen we niks veranderen. Dat is iets wat eenmaal gebeurt. En aangezien de aarde vrijwel volledig bevolkt is door ons mensen, is er altijd wel een groep/land wat er door getroffen wordt.
Aan geweld wat mensen elkaar aan doen kan de mens wel wat veranderen. Helaas zijn geloof, macht, vergelding vaak een reden om oorlog te blijven voeren. Wat de redenen zijn om mensen te beroven, te verwonden, verkrachten zijn ..... daar worden door de daders heel veel redenen voor gegeven. Maar in een ideale wereld is dit zo te stoppen door gewoon aardig te zijn voor elkaar en te luisteren naar elkaar. Helaas zal dit nooit gebeuren.

Maar even verder over waarom ik van natuurgeweld houd. 
Het maakt je klein en nederig. We kunnen er proberen rekening mee te houden, maar moeder natuur is gewoon echt de baas. We zullen er niet van winnen. Wel herstelt de natuur zich keer op keer na een ramp. Wij mensen zijn dan vaak afhankelijk van andere mensen voor hulp. De natuur niet. Zo mooi om te zien.
Ik wil nog steeds een keer naar zee als er een flinke storm is. Het lijkt me heerlijk om dan over het strand te lopen (worstelen).
Als het flink onweert kijk ik graag naar buiten. Zelf blijf ik liever binnen bij onweer. Ik ben een beetje bang geworden na mijn ervaring met de indirecte blikseminslag vier jaar geleden. Het heeft een jaar geduurd eer ik niet meer sleepte met mijn been.

Films en documentaires over stormen, orkanen, aardbevingen. Ik probeer als het even kan ze allemaal te zien op tv. Deze week kan ik mijn dus ophalen met tv kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten