maandag 6 april 2015

Zwerfvuil

Vanmorgen bij het uitlaten van de hond ving ik een gesprek op van twee dames (op leeftijd) die ook hun hond(je) uitlieten.

Goeie morgen! Ben je er weer? Het is toch wat.
Wat is wat.
Nou heb je het gezien bij die flats?
Welke flats bedoel je?
Nou die hier aan het park. Heb je het gezien al die troep die ze daar tegenwoordig buiten gooien?
Ja, het wordt met de dag meer. Dat ze er niks aan doen dat snap ik niet. Laat ze die lui maar oppakken en voor straf alle rotzooi hier in het park en omgeving opruimen.
Dat zou mooi zijn, maar dat doet de politie toch niet. Hoe is met ? ( ik kon de naam niet verstaan maar ik neem haar man)?
Oh daar gaat het een stuk beter mee. Die kan voor mij mooi de container weer aan de straat zetten zoals het hoort. Ik loop weer verder tot morgen.

Nu weet ik over welke 'troep' ze het hadden omdat ik er ook langs gelopen hadden.
Er lag behoorlijk wat aan gedumpte troep. Ik heb 2 eenpersoons matrassen, 3 handdoeken, 2 volle vuilniszakken, zakken van een fastfoodketen, plastic bekers, schoenen, stuk vloerbedekking zien liggen.
 

De officiële benaming voor deze troep is zwerfvuil. Zwerfvuil is al het afval dat rondslingert op plekken die daar niet voor bestemd zijn, bijvoorbeeld op straat, in de berm, op het strand of in natuurparken.
Het wordt dus bewust veroorzaakt doordat mensen te lui zijn om hun troep in een openbare prullenbak of thuis weg te gooien. Je kan er zelfs een bekeuring van € 140 voor krijgen. Deelden agenten maar vaker hiervoor bekeuringen uit dan zou het een stuk schoner zijn op straat.

Ik gooi niks op straat. Papiertjes, zakdoeken en ander afval beland of in een prullenbak of ik neem het mee naar huis om daar weg te gooien. Ook mijn kinderen heb ik dat geleerd.

Helaas hanteert mijn gemeente een rare uitleg voor zwerfafval namelijk: Officieel is er sprake van zwerfvuil als het afval een afmeting heeft van tenminste 10 cm.
Geen wonder dat er zoveel op straat ligt overal. Alle Eindhovenaren hebben de beschrijving gelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten