woensdag 7 januari 2015

uitstellen

Er zijn veel dingen die ik uitstel. Kleine dingen en grote dingen. En iedere keer weet ik dat gelijk doen veel beter is en je uiteindelijk tijd bespaart.

Zo blijf ik 's morgens liever in mijn warme bed liggen en stel ik het uit om naar de wc te gaan. Ik lig dan niet echt lekker en rustig meer. Ik weet dat als ik naar de wc ga en terug kruip veel lekker lig. Maar meestal stel ik het uit. Raar dat je weet dat je daarna terug kan kruipen en lekker in bed lig weegt niet op tegen dat eerste moment om je warme bed uit te gaan en over de koude vloer en trap naar beneden te gaan.

Hetzelfde is lege flessen naar de winkel brengen. Ik weet dat het me nauwelijks meer tijd kost als (ik er aan denk om) ze mee neem en inlever. En toch laat ik het liggen en stapelen de flessen zich op. Totdat het er zoveel zijn dat ik er apart voor moet rijden omdat mijn fietsen de hoeveelheid niet aan kunnen en de ruimte in mijn schuur te beperkt wordt en het me hindert in het gebruik van de schuur.

Of gelijk opruimen wat je gebruikt hebt. Ik handwerk op de bank. Ik gebruik daarbij een schaar, drink iets warms en eet ondertussen fruit wat ik schil. Dus dat ligt dan op de salontafel. Ik weet dat het beter is om gelijk op te ruimen. Maar vaak als ik op sta dan is dat omdat ik iets anders ga doen dan opruimen. Dus blijft het liggen en hik ik er weer tegen aan om het op te ruimen, want in mijn hoofd zit een andere planning dat dat gelijk opruimen.

Of die ene brief schrijven en posten, een mailtje naar de verzekering of formulieren in vullen. Ik stel het uit. Zeker formulieren invullen waarvoor ik ook nog dingen moet kopiëren. Ik weet dat ik het bete gelijk kan doen omdat ik me dan niet meer loop te ergeren aan het feit dat ik het nog moet doen.
Raar hoe een mens in mekaar steekt. Maar ik wel. Ik stel dingen uit tegen beter weten in.

Hebben jullie daar ook last van, van uitstelgedrag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten