donderdag 15 januari 2015

spijbelen

Spijbelen of ongeoorloofd schoolverzuim is zonder geldige reden niet op school aanwezig zijn.
Geldige reden:
  • ziekte
  • schorsing
  • religieuze feestdag
  • huwelijk
  • begrafenis
Alle andere redenen zijn geen geldige redenen.

Toen mijn oudste nog op de basisschool zat was ze soms echt school ziek. Soms omdat ze gepest werd, soms omdat het vele lezen veel energie vroeg van haar. Ik heb toen met mijn oudste afgesproken dat ze om deze redenen 1 dag in de maand thuis mocht blijven om bij te komen/te luieren/gezellig dingen met mama kon doen. Hier was oudste het mee eens en het 'echte' ziek zijn (hoofdpijn, buikpijn) werd toen een stuk minder.
Toen oudste naar de middelbare school ging heb ik de regel ook meegenomen. Hier heeft ze in die bijna 5 jaar dat ze er zit 2 keer gebruik van gemaakt. De reden was meestal dat ze die dag les zou hebben van een leraar waar ze echt niet mee overweg kon. Echt ziek is ze in die 5 jaar ook maar 6 dagen geweest. Vaak vond ik oudste ziek genoeg om thuis te blijven maar ging ze toch naar school omdat ze anders teveel zou missen aan lesstof.

Bij jongste heb ik de regel ingevoerd dat hij 1 dag in de maand een verzuimdag mocht hebben van mij zonder dat hij hiervoor ziek hoefde te zijn. Hier heeft hij 1 keer gebruik van gemaakt. Hij vind school nu eenmaal te leuk. Wel heeft jongste meer geoorloofde verzuimdagen omdat hij toen hij 6 jaar was regelmatig naar de kinderarts in onze woonplaats moest of helemaal naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Dat was enkele reis 2 uur. Gelukkig heeft jongste een goed stel hersens waardoor hij niet achter kwam met de stof.

Ik ben fel tegen spijbelen en heb het idee dat er te weinig aan wordt gedaan om het tegen te gaan. Je kan er zelfs een boete voor krijgen van maximaal € 3900.
Van oudste krijg ik regelmatig te horen (al vanaf klas 1) dat een leerling meer afwezig is dan aanwezig. En dat die leerling nog nooit de leerplicht ambtenaar aan de deur heeft gehad. Dat snap ik dan niet hé.

Maar ik ben tegen spijbelen en voor één spijbeldagje met mama (of andere verzorger) als er redenen zijn die het humeur van je kind beïnvloeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten