dinsdag 6 januari 2015

rommelkwartiertjes

Vanwege mijn fibromyalgie kan ik de ene dag meer doen dan de andere dag. Er zijn ook dagen dat ik niks kan. Gelukkig zijn die er niet zo vaak. Maar het is en blijft een zoektocht met hoe ik mijn huishouden en activiteiten verdeel zodat het nog leuk blijft voor mij.

Sinds dat ik het flylady programma doe merk ik dat ik het meeste kan doen als ik met 'rommelkwartiertjes' werk. Mijn kookwekkertje gaat dan op 15 minuten en zodra deze piept dan stop ik en neem ik een pauze van 20-30 minuten. Vervolgens ga ik weer een kwartiertje aan de slag.

Dit pas ik met name toe met het uitzoeken van spullen, lades en kasten. Zo ben ik vandaag aan een kastje van mijn dressoir begonnen waar mijn servies in staat. Ik ergerde me al langer aan dat het zo vol stond. Er stond heel veel in gebruikt, ongebruikt en tijdelijk gebruik. Dus heb ik besloten om het kerstservies te verbannen naar zolder bij de kerstspullen zo houd ik meer ruimte over.
Ook zijn er glazen, onhandige eierdopjes, schoteltjes van mijn goede servies waarvan de kopjes/soepkommen nog in een doos in de schuur staan er uit verdwenen.
Wat een ruimte houd ik nu over zeg. Een stuk overzichtelijker wordt het zo. En dat in 2 keer 15 minuten. Het is nog niet klaar maar vanmiddag zijn er weer twee rommelkwartiertjes zodat het voordat er gegeten wordt alles weer aan kant is. De kast moet nu eerst drogen want ik heb een grenenhouten kast die elk half jaar gezeept dient te worden. Iets wat ik nu kon doen nu het kastje leeg was.

Vandaag lukt het me dus om met 4 rommelkwartiertjes het kastje aan kant te krijgen. Dat geeft voldoening. Dat ik ondanks mijn weinige energie zoveel gedaan krijg. Dus ik plan de rommelkwartiertjes elke dag in. De ene keer zijn het er maar twee een andere keer wel vier of vijf. Op deze manier gaat het niet zo hard, maar voor mij werkt het en ook op deze manier is mijn huis eens helemaal opgeruimd en netjes.

Hoe doen jullie dat? Dat 'extra' klusje naast het normale huishouden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten