zondag 4 januari 2015

recyclen oftewel hergebruiken

Eigenlijk is alles te recyclen of te hergebruiken. Het een is heel gewoon in onze samenleving, het ander vergeten of onpasselijk genoemd.

Wat recycle ik in mijn huishouden?
  • Alles wat de gft-container in kan zoals groente- en fruitschillen. De ongewenste plantjes in mijn tuin die ik bestempel als onkruid. Het teveel aan zuurstofplanten uit mijn vijver (als ik daar niemand anders blij mee kan maken). Het vuile zaagsel van de cavia's en het konijn met keutels ervan. Het snoeiafval van mijn planten en alle blaadjes die in het najaar van de bomen vallen. Soms ook de kattenbakvulling van de bak die op zolder staat waar houtkorrels inzitten.
  • Al het overbodige papier wat ik niet meer kan gebruiken verdwijnt de papierbak in. Enveloppen die binnen komen worden omgetoverd tot boodschappenlijstjes waardoor ik geen notitieblokjes hoef te kopen.
  • Glas verdwijnt de glasbak in, wordt terug gebracht naar de winkel omdat er statiegeld op zit, jampotjes belanden in de schuur voor het moment dat ik in de zomer jam of moes maak van het teveel aan fruit of bessen. Soms word er een mooi waxinelichtjeshouder van geknutseld.
  • Kleding wordt doorgeschoven naar de volgende gebruiker in de familie. Gaat naar de kledingbank of vindt een nieuwe eigenaar via een ruil/weggeefsite. Soms eindigt het hier in huis als poetsdoek voor de fietsen. Is iets echt versleten dan gaat het de kledingcontainer in waar het wordt hergebruikt voor diverse doeleinden.
  • Olie en vet. Ik veeg mijn vette pannen (ik bak met boter of olie) schoon met een doekje in een glazen pot. De olie uit mijn friteuse giet ik na gebruik weer in de originele plastic kannen. Beide lever ik in bij een vet/olie verzamelpunt. De ene keer bij een winkel waar een gele container staat om het te verzamelen.  De glazen pot met vet/olie lever ik in bij de millieustraat van mijn gemeente.
  • Plastic beland in de plastic verzamelbak die bij ons bij de winkels naast de glasbakken staat.
  • Andere herbruikbare spullen zoals te kleine fietsen,meubels, beddengoed, spelletjes, keukengerei etc waar ik niks meer mee doe krijgen ook een nieuwe eigenaar door weg te geven/ ruilen/kringloop.
  • medicijnen die over datum zijn gaan terug naar de apotheek
  • Ook mijn kapotte elektrische apparaten belanden in de daarvoor bestemde bak in winkels of ik breng ze naar de millieustraat in mijn gemeente. Daar breng ik ook mijn spaar- en ledlampen naartoe.
  • metalen zoals gaas, kapotte lampen armaturen, kapotte schroeven/moeren etc, wasmachines en ander witgoed, pc's wordt regelmatig door een mannetje opgehaald.
  • hout gebruiken we om de vuurkorf mee te branden
Wat verdwijnt er dan wel in mijn restcontainer?
Alles wat met dameshygiëne te maken heeft. Kapotte spullen van speelgoed, schoenen, bloempotten, kattenbakvulling, watjes/wattenstaafjes/lege medicijnstrips/gebruikte papieren zakdoekjes, haren, stofzuigerzakken, zakken waar een zilverfolie laag in zit zoals koffieverpakking en zakken van de kattenbrokken. Het overige harde plastic wat niet ingezameld wordt. De zakjes met poep van mijn katten die ik iedere dag verwijder.

3 opmerkingen:

  1. Wat recycle je veel spullen ik kan nog een hoop van je leren. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan meer recyclen dan je denkt. Als ik zou willen dan kan ik ook de drink kartons van vruchtensappen en dergelijke inleveren bij een buurdorp. Helaas kom ik daar niet zo vaak. Onze gemeente neemt die drinkkartons nog niet apart in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh slim die enveloppen-notitieblokje tip!

    BeantwoordenVerwijderen