zaterdag 3 januari 2015

Mijn stofzuiger

Toen ik op mezelf ging wonen heb ik ook gelijk een goede stofzuiger gekocht. Ik heb een nilfisk mg80 gekocht. Het was geen kleine uitgave maar wel eentje waarvan ik wist dat het zijn geld waard was.
Mijn nilfisk kostte toendertijd  799 gulden. Dat was geloof ik in 1989. Mijn stofzuiger is inmiddels dus 27 jaar oud. Ik heb eenmaal een nieuwe stofzuigermond (€ 12 )gekocht en vandaag heb ik een nieuwe stofzuigerslang besteld want ik werd er een beetje gek van. Iedere keer ontstaan er nieuwe schuurtje in de slang en met plakband kun je het wel tijdelijk verhelpen maar ook dat kon nu niet meer.

Ik ben ff gaan zoeken op internet en kwam uit op een slang, inclusief verzendkosten, van € 29,62.

Mijn stofzuiger heeft me tot nu toe gekost:
aanschaf € 362.57 + vervangende onderdelen € 41,62 = 364.19 : 27 = € 13,49 per jaar.
Nu heb ik hiervoor geen geld apart gezet voor als de stofzuiger het begeeft, want eigenlijk ga ik er vanuit dat de stofzuiger mij overleeft. Want de nilfisk stofzuiger van mijn oma uit 1950 leeft ook nog steeds.

Mijn broers hebben toen ze gingen trouwen een goedkopere stofzuiger aangeschaft en deze is inmiddels al 2 of 3 keer vervangen door een ander exemplaar. In verhouding zijn ze meer kwijt voor een stofzuiger dan ik. En dan zeggen ze dat ik gierig ben en weinig uitgeef. Nou ik geef wel geld uit, maar ik kijk wel of ik niet goedkoper ben met een duurdere aanschaf. Maar ieder doet het op zijn eigen manier.

Van de nilfisk stofzuiger zijn vrijwel alle onderdelen nog los bij te bestellen iets wat ik wel prettig vind. Dan is aanschaf van een vervangend toestel vaak niet nodig en volstaat het met het vervangen van een onderdeel. Wat goedkoper is. Ik wou dat dat ook zo makkelijk kon met de wasmachine of vaatwasser.

Wat voor stofzuiger hebben jullie en hoe oud is deze?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten