zondag 4 januari 2015

Mijn huishouden

gaat gewoon door
4 seizoenen
12 maanden
52 weken
365 dagen
8760 uur
per jaar.
Als iemand denkt dat het huishouden stopt als je slaapt dan heeft hij het mis, Want ook 's nachts worden mijn kinderen ziek en kan ik het bed verschonen. Of heb ik erg getranspireerd tijdens het slapen. (zou het de overgang al zijn?).
De hele dag door ruim je de rommel op die anderen laten liggen. Zuig ik met de stofzuiger alle losse haren van onze katten van de vloer en trap.
In de herfst is er weer de spinnenjacht met de stofzuiger. Of trap ik op een dode spin die de kat voor mijn bed of op de vloer voor de wc gelegd heeft. Ik zou het best willen waarderen dat mijn kat een hapje voor me klaar legt, maar niet als ik midden in de nacht op de tast de trap naar de wc beneden zoek.
Het huishouden is nooit klaar. Eten wordt opgeslagen, bewaard, bereidt, genuttigt en laat weer een vaat achter die weer schoon gemaakt dient te worden en weer opgeborgen hoort te zijn anders heb je geen ruimte om je eten te bereiden.
De kleren worden gekocht, gewassen, gedragen, weer gewassen en in kasten gelegd. Kleding die niet meer gedragen wordt wordt bewaard voor een ander kind of om doorgeschoven te worden naar familie of kledingbank.
Vuile schoenen worden vaak niet geveegd bij de deur waardoor er overal vuil komt te liggen wat weer verwijdert wordt met een stofzuiger of veger. Eens in de week gaat er een dweil overheen. Schoenen horen ook schoongemaakt en gepoetst te worden.
pff Wat een werk is dat toch en het is nooit klaar. Het is een constante beweging waarvan anderen verwachten dat jij die als moeder/huisvrouw gewoon doet. Zonder er iets voor terug te verwachten. Nou ja, ik krijg graag een complimentje dat het weer schoon is of dat het eten lekker was. En dat het toch wel fijn is dat die lievelings trui weer gewassen is. Helaas gebeurt dat wat minder. Nu maar hopen dat mijn kinderen dit eens lezen en beseffen hoeveel werk het eigenlijk is.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten