donderdag 29 januari 2015

Katten en hun eigenaardigheden

Ik heb nu al 26 jaar een of meer katten in huis. Mijn eerste kat nam ik toen ik op kamers ging. Sheba was een al wat oudere kat uit het asiel die bang en teruggetrokken was. Ik heb haar het eerste jaar ook nauwelijks gezien. Ook plaste ze op elke tas die op de grond stond. Maar na dat jaar was ze ineens om en kwam ze op schoot en volgde me overal. Sheba was dol op propjes zilverpapier en nepmuizen. Ze dronk graag uit de vijver en in de tuin lag ze vaak onder haar favoriete struik. Haar roepen had geen zin als ze daar eenmaal lag.

Toen ik 4 jaar later een flatje kreeg kwam er een kitten bij. Floris kwam van een boerderij en snapte maar niet wat het nut van een kattenbak was. Dus gooi ik hooi en zaagsel met wat kattengrit in de bak en zowaar ging de overstap redelijk makkelijk.
Inmiddels was Sheba al 14 en kwamen de problemen met nieren en lever. Dus heb ik afscheid van haar moeten nemen.

4 Jaar later verhuisd naar een echte flat met 3 slaapkamers en een groter balkon. Floris was helemaal in d'r hum en was vaak buiten te vinden. Ook op de galerij liep ze vaak los en samen met de buurkat veel plezier. Totdat Floris drugs wat anderen hadden laten slingeren fataal werd.

Dus weer naar het asiel voor een nieuwe kat want het was erg stil in huis. Het werd een echte felix kat die de naam Punky kreeg. Een dondersteen van het eerste uur want er moesten kindersloten op alle deurtjes en lades want meneer maakte echt alles open en at alles op wat los en vast zat. Pakjes, bevroren kip, gekookte eieren. Het maakte niet uit het ging open en op. Inmiddels was mijn oudste geboren en dat ging goed. Oudste kon alles doen met Punky. Punky liep het liefst over de balkonrand. En dan te weten dat we zes hoog woonden.  Jongste werd geboren en toen ging er iets mis. Punky werd agressief en onberekenbaar en viel ons aan zonder reden. Helaas Punky vanwege dit agressieve gedrag in moeten laten slapen. Na autopsie bleek Punky een hersentumor te hebben wat dus al zijn vreemde en agressieve gedrag.

Toen heb ik besloten om even geen kat meer te hebben. Intussen verhuisd naar een eensgezinswoning met tuin. En toen begon het weer te kriebelen. Met oudste naar het asiel om een kitten uit te zoeken. Het werd Duveltje. Duveltje leeft nog en word in mei 9 jaar oud. Duveltje mauwt als je d;r aanraakt, rolt over de grond als er valeriaan ligt, geeft kopjes als je een pen vast hebt, gaat op het huiswerk liggen, vangt muizen en eet ze op, Duveltje racet 's morgens als een gek door de woonkamer over alle meubels als wij aan het ontbijt zitten. Duveltje speelt met stukjes van de kerstslinger, wuppies en beessies. Toen kwam Tinus erbij. Een goeie dikzak met te korte spieren in de poten en dol op brood. Tinus jatte het dan ook regenmatig van je bord als je even niet oplette. Helaas is Tinus toen hij een jaar was overleden aan een epilepsie aanval. 
Muis deed toen zijn intrede en Muis was ook muisgrijs. Ik heb altijd al een grijze kat willen hebben en doordat ik gastgezin ben voor het asiel zag ik veel kittens voorbij komen. Muis zag ik toen hij 2 dagen oud was. Toen Muis oud genoeg was heb ik hem opgehaald. Muis was een hele actieve kat die veel ruimte nodig had. Helaas ging Muis sproeien in huis waardoor ik gedwongen werd een ander baasje voor hem te zoeken waar hij alleen was en naar buiten kon. Die heb ik gelukkig ook gevonden.
3 Jaar geleden kwam Miep erbij want aan Duveltje was te merken dat alleen wel heel alleen was. Miep is een echte dame. Zo loopt ze ook door huis. Miep is verzot op het laserlampje of welk ander bewegend vlekje op de muur dan ook. Nootjes en legoblokjes zijn favouriet.

Waarom kattenspeelgoed kopen als alledaagse dingen ook goed zijn. Zowel Duveltje en Miep zijn verzot op valeriaan, die ik dan ook koop bij de natuurwinkel. Ze vinden het heerlijk om te eten en doorheen te rollen.

 

1 opmerking:

  1. Katten kunnen zich inderdaad overal mee vermaken! Wij hebben er hier ook eentje rondlopen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen