zondag 11 januari 2015

Eten

Koken vind ik heel leuk om te doen. Nieuwe recepten uitproberen ook.

Toen ik net op mezelf woonde kon ik echt niet koken. Niet meegekregen vanuit huis. Alleen hoe ik alles schoon moest houden is mij geleerd.

Dus de eerste jaren vooral met zakjes en potjes gekookt. Ook omdat ik het toen makkelijk vond omdat ik alleen was. Toen ik 28 was werd ik zwanger van mijn eerste en ben ik al anders gaan koken. Meer vers en minder kant en klaar. Toen oudste eenmaal ging mee-eten met de pot ben ik nog meer gaan variëren met verse produkten. Maar het bleef moeilijk om lekker te koken. Ik wist nog steeds niet was 'mijn smaak' was.

Toen de tweede geboren werd het weer een probleem ook leuk en lekker te koken omdat ik ineens koemelkvrij moest gaan eten. Ik gaf borstvoeding en de jongste mocht verdroeg geen lactose. Dus hup moeders lactosevrij eten. Toentertijd was er veel minder aanbod op de markt en was ik dus genoodzaakt om alles zelf te maken. Het kostte me wat moeite maar ik had er graag voor over om een jaar borstvoeding te kunnen geven.

Dan breekt de tijd aan dat jongste een moeilijke eter werd en oudste besloot mee te doen. Maar goed dat dingen blijven veranderen. En ook het eet patroon van mijn kinderen en mij.

Het afgelopen jaar ben ik door omstandigheden veel alleen geweest en ben ik meer gaan koken en uitproberen. Langzaam aan ben ik er achter gekomen dat ik van gekruid eten houd. Of het aardappelen, rijst of pasta is. Ik wil er smaak aan hebben. Nu de kinderen weer (meer) thuis wonen moeten ze erg wennen aan mijn nieuwe eetpatroon. Dus is er de regel gekomen. Ieder mag een keer kiezen in de week (3), een keer iets wat nieuw voor ons allemaal is, een keer friet, een keer rijst/pasta en over de laatste maaltijd gaan we in discussie.

Ik zal eens een aantal weken opschrijven wat er bij ons gegeten wordt. Ik weet wel dat bepaalde dingen met regelmaat terug komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten