woensdag 19 november 2014

spullen verplaatsen zich door je huis/leven

Ik merk dat het bij mij een constante stroom is. Spullen die mijn huis in komen, die zich verplaatsen en die het huis weer verlaten. Maar nu ben ik eens goed gaan kijken wat spullen doen in mijn huis.

Mijn eigen spullen
Mijn eigen spullen komen binnen zoals kleren, boeken, papieren, hobby spullen. Maar wat gebeurt er mee? 
Kleren pas ik en als ze passen dan pak ik de schaar uit de keukenlade en knip daarmee het kaartje af. Het kaartje gaat de prullenbak in en het nieuwe kledingstuk gaat naar zolder om gewassen te worden. Dus dan verdwijnt dat samen met andere was in de wasmachine, komt aan de waslijn om vervolgens als het droog is in mijn klerenkast te belanden. Waar ik het uit pluk om te dragen. Daarna herhaalt de cyclus van was/drogen/kast/dragen zich totdat ik het niet meer draag en weggeef of het beland in de prullenbak als het versleten is.
Boeken: boeken leen ik bij de bibliotheek in de stad waar ik ruim 40 minuten voor moet fietsen. Thuis gekomen belanden deze boeken in het vak waar alle bibliotheekboeken staan, ik haal het eruit om te lezen. Als het gelezen is komt het op tafel te liggen om terug te brengen. Boek die ik koop/krijg die liggen vaak even op de hoek van de kast en krijgen dan een plekje in de boekenkast of op mijn nachtkastje. Heb ik het boek uit dan besluit ik of dat het terug gaat in de boekenkast om nog een keer te lezen of als naslagwerk (bv kookboek). Besluit ik het niet meer te lezen dan vraag ik aan familie/vrienden of zij er interesse in hebben anders probeer ik het te verkopen/ruilen, lukt dat niet dan gaat het naar de kringloop.
Papieren: die lees ik en worden bewaard op de stapel in de kast die eens in de 2 maanden word opgeruimd in mappen of ze gaan de oud papierbak in. Recepten en andere knipsel krijgen een plekje in de bewaarmap. Helaas bewaar ik teveel knipsel dus dat is een aandachtspuntje voor mij om daar een keer doorheen te vliegen in bewaren/proberen/wegdoen.
Hobby: ik heb in de loop der jaren heel wat verschillende hobby's uitgeprobeerd. De ene is me bevallen, maar sommige andere niet. En toch bewaar ik die spullen met het idee 'wie weet dat een van mijn kinderen het ooit nog wil proberen. Zo kom ik door het opruimen erachter dat mijn  hobby spullen door het hele huis liggen. In bakken in de boekenkast, in de keuken in de bakdozen, in de gang in het rek met speelgoed, op mijn slaapkamer in vergeten hoekjes, zelfs in mijn klerenkast kom ik onafgemaakte, alleen mogelijk bij goed weer borduurwerken tegen, mijn spinnewiel en wol van het schaap op zolder en tja wat ik op zolder wel allemaal niet tegen kom. Daar kan ik een heel blogje aan wijden.

Maar wat gebeurt er nu met alle daagse dingen zoals was, gebruiksvoorwerpen. 
Mijn vaste plek voor mijn schaar is de keukenla. Helaas maakt het regelmatig z'n rondgang via eettafel-vensterbank-salontafel-trap-aanrecht. Tja zoiets heet niet consequent zijn.
Hetzelfde geld voor het plakband en pennen. Op een of andere manier zwerven op de benedenverdieping rond, maar als je ze nodig hebt kun je ze niet vinden.
Mijn huissleutels maken ook een rondgang in huis. Als ik van huis ga dan pak ik ze van de verwarming bij de achterdeur-schuur-poort-jaszak of tas. Bij thuiskomst is het de omgekeerde volgorde tas-schuur-poort en dan gaat het soms even mis want dan belanden de sleutels niet op de verwarming maar op de aanrecht/eettafel/trap/fonteintje wc. Pffff soms toch moeilijk om die routine vast te houden en alles op zijn vaste plek terug te leggen.

wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten