vrijdag 5 september 2014

Tandarts


Sinds anderhalf jaar heb ik boven een kunstgebit en onder een gedeeltelijke prothese (kiezen).

Ik liep al jaren met ontstekingen, wortelkanaal behandelingen (die niet hielpen) wortelpunten die door de kaakchirurg verwijderd werden (en toch kwam de ontsteking weer terug). Dus heb ik 2 jaar geleden de knoop doorgehakt en me op de wachtlijst te laten zetten om alle 'lastpakken' te verwijderen.

In het hebben van minder pijn ben ik er 200% op vooruit gegaan. Behalve in het begin met de drukpijn van het kunstgebit heb ik geen pijn meer. 9 Jaar heb ik met pijn rond gelopen en daardoor slikte ik (gevaarlijke) hoeveelheden pijnstillers en antibiotica. Ik heb echt afkickverschijnselen gehad toen ik er mee stopte. Maar ben blij dat ik ze voor mijn gebit niet meer nodig heb.

In april 2013 zijn alle tanden boven en bijna alle kiezen beneden getrokken onder algehele narcose omdat de gewone plaatselijke verdoving bij mij geen effect meer had. Als k dit over moest doen zou ik het niet gedaan hebben. Ik reageerde slecht op de narcose en geen enkele arts die dit erkende waardoor er veel andere problemen ontstonden. Maar daar ga ik nu niet verder op in.

Eenmaal gewend aan het gebit vond ik het erg vervelend dat ik onder geen kiezen meer had en dus niet meer kon kauwen wat weer leidde tot stoelgang problemen. Gelukkig heb ik een goede tandtechnicus die inzag dat het me lichamelijk en geestelijk problemen gaf en heeft buiten een verwijzing om een gedeeltelijke onder prothese gemaakt. Sindsdien kan ik weer redelijk normaal eten.

Wat kan ik niet meer?
Ik kan geen harde dingen afbijten zoals een appel, ik kan geen hele noten meer kauwen, taaier vlees kan ik niet meer kauwen. Rauwe groenten krijg ik ook niet meer afgebeten en gekauwd. Dus geen rauwe wortels, paprika, bloemkool, selderij.
Ook smaakt het eten nu anders, minder intens.

Wat heb ik opnieuw moeten leren?
Eigenlijk heb ik opnieuw moeten leren eten/kauwen. In het begin ook moeten leren drinken.
Ik moet kleinere happen nemen. Fruit zo eten is lastig dus ook dat wordt eerst klein gesneden. Vaak verwerk ik mijn fruit in milkshakes, pannenkoekjes, ontbijtmuffins of ik bak het in de oven.

Ik ga keurig ieder half jaar nog naar de tandarts. De tanden en 2 kiezen die ik nog heb daar zorg ik goed voor, want ook onder een compleet kunstgebit lijkt me vreselijk. Ik poets en flos mijn tanden 2 keer daags. Dan poets ik ook de protheses.

Maandag mag ik weer voor controle. Gelukkig kan ik tegenwoordig snel terecht. Ik heb vanmorgen pas gebeld voor een afspraak. Dat was 2 jaar geleden wel anders als ik toen belde voor een controleafspraak dan kon ik pas 3 maanden later terecht. Voor spoed was er diezelfde week wel plek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten