maandag 22 september 2014

sparen en wasmachine

Ik heb niet echt leren sparen van mijn ouders. wat mijn ouders me wel geleerd hebben is dat je niet zomaar iets koopt waar je geen geld voor hebt. Ik kreeg geen zakgeld, mijn zakgeld werd op een bankrekening gestort waar ik niet aan kon komen. Veel was het niet want ik had ook nog 3 , studerende, broers.

Toen ik eenmaal op mezelf woonde ben ik wel gaan sparen. Niet met hele grote bedragen want ik verdiende de eerste jaren niet veel en ben daarna in de wao beland op bijstand niveau. Toch kon ik goed rondkomen en sparen voor het geval er iets kapot zou gaan.

Ik ben gestopt met sparen toen ik ineens geen huursubsidie meer kreeg omdat ik als alleenstaande teveel spaargeld had. Ik moest mijn eigen spaargeld opmaken en hield zo veel minder over dan toen ik nog wel huursubsidie kreeg. Van sparen kwam het 2 jaar lang niet.

Toen kreeg ik mijn oudste en kwamen de prioriteiten anders te liggen. Ik opende een spaarrekening voor oudste waar ik nu nog steeds kleine bedragen op spaar. Intussen heeft oudste straks een mooi bedrag als ze op zichzelf gaat wonen.
Oudste kreeg van mij al zakgeld toen ze 6 jaar oud was. Een deel in de spaarpot en een deel vrij te besteden. En op is op en van miskopen werd geleerd. Oudste kan nu goed omgaan met kleedgeld.

Ook toen mijn jongste werd geboren opende ik een spaarrekening en ook jongste kreeg zakgeld. Helaas kan jongste minder goed omgaan met geld en leert niet van miskopen. Jongste is nu tien jaar oud dus ik heb nog wel hoop dat dat beter gaat worden.

Sinds mijn eerste wasmachine kapot ging heb ik de een spaarpot waarin per wasbeurt € 0,50 tot een maximum van € 2 per week gaat. Door omstandigheden heb ik het afgelopen 1½ jaar niet kunnen sparen en heb ik mijn reserves aan moeten spreken. Dus toen mijn wasmachine het een week geleden begaf baalde ik wel even flink want ik wist dat er niet genoeg geld in de spaarpot zou zitten.

Mijn wasmachine is ruim 11 jaar meegegaan. De motor had het begeven en dus niet de moeite om te laten repareren. Even had ik de hoop dat het de v-snaar zou zijn want die kan ik zelf wel vervangen. Maar helaas.
Zonder wasmachine was ik aardig onthand. Mijn ouders wonen 5 km verderop en iedere keer mijn was op de fiets er naartoe brengen, daar draaien en nat mee terug nemen legde een aardig beslag op mijn tijd. 

Ik heb diezelfde week nog een nieuwe wasmachine gekocht.  Een samsung eco bubble is het geworden. Een A+++ energieklasse. Er zitten zoveel programma's op dat ik er echt aan moet wennen en in het boekje moet lezen welk programma ik nodig heb. 

Ik heb weer een nieuwe spaarpot bij mijn wasmachine staan en daar stop ik nu trouw weer na iedere wasbeurt € 0,50 zodat ik straks weer een buffer heb voor een nieuwe wasmachine

1 opmerking:

  1. Wat een goed idee om op die manier voor een niuewe wasmachine te sparen! Slim!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen