zondag 14 september 2014

Pinpas sparen

Sinds kort kan ik bij mijn bank aan pinpas sparen doen. In eerste instantie wees ik het voorstel af. Maar vandaag heb ik de korte beschrijving ervan bekeken van wat het inhoud.

Ik kon kiezen tussen 1%, 5% of 10% van het bedrag wat ik die dag pin. In feite komt het er op neer als ik kies voor 10% op het zegeltjes sparen bij de AH of Jumbo. Alleen krijg ik er hier nog rente (als is het niet veel, maar alle beetjes helpen) over.

Als bonus krijg ik nog een cadeau kaart van €5 van V&D. Mooi meegenomen want dat is het bedrag wat ik bij mekaar zou hebben als ik €50 euro gepind zou hebben.

Aangezien ik mijn boodschappen vrijwel altijd contant betaal gaat het vooral om de bedragen die ik elders pin, zoals de drogist, boerenbond (mijn beestenspul haal ik daar), kapper en als ik kleding koop (wat ook niet vaak is). Ik heb gekozen voor een spaarrekening waar vrijwel niks meer op staat. Zo krijg ik een goed overzicht van wat ik spaar op deze manier. 

Natuurlijk is het anders als met zegeltjes plakken wat ik al jaren doe. De boekje(s) worden aan het begin van de grote vakantie ingeleverd en dan mogen mijn beide kinderen naar eigen inzicht dingen voor de vakantie kopen. En dan is €26 per kind ineens erg veel. Iedere jaar is het een feest voor ze, want ik bemoei me er niet mee. Dan beland er snoep, koek, chips en frisdrank in de kar wat er normaal gesproken nooit in huis komt. Bijkomend voordeel is dat het snoep etc. nooit op komt in de vakantie en er dus genoeg is tot aan de carnavals vakantie.

Net als met zegeltjes sparen denk ik dat het voor mij ongemerkt gaat omdat het geen grote bedragen zijn. Maar ook kleine beetjes worden uiteindelijk een groter bedrag. Nu nog bedenken wat mijn spaardoel gaat worden.

Wat vinden jullie van de mogelijkheid om aan pinpas sparen te doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten