zaterdag 20 september 2014

Overmatig zweten

Een probleem waar toch heel veel mensen mee lopen en niet mee naar de huisarts durven. Ik was dus één van die vele mensen. Maar afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt en aangekaart bij mijn huisarts
                                             

                                                  




Nu kan overmatig zweten duiden op onderliggende ziekten die met niet goed functioneren van schildklier, nieren of lever te maken hebben. Ook bij suikerziekte kan overmatig zweten voorkomen. Maar meestal is het onschuldig en erg vervelend.
Om lichamelijke problemen uit te sluiten laat ik maandag, nuchter bloed prikken. Donderdag kan ik dan bellen voor de uitslag.

Ik ga er vanuit dat er geen onderliggende problemen zijn, alhoewel ik de laatste maanden wel veel meer ben gaan drinken (wat weer op suikerziekte kan duiden). Ik transpireer zoveel dan mijn urine nog steeds donker is van kleur. En dat terwijl ik 1½ liter water drink en dan nog thee/kopje koffie/melk/bouillon drink. Ik kom dan al gauw op 2½-3 liter op een dag.

Ik trek 2-3 keer per dag schone kleren aan en ook 's nachts ligt er minstens 1 schone pyama klaar. De laatste tijd nam ik ook een schoon zetje kleren mee als ik ergens op visite ging (bij familie kan dat makkelijk) om me daar ff vlug om te kleden. Er over praten is toch het beste, soms valt het een ander niet eens op. Maar een ander snapt wel waarom je je omkleed.

Dit was genoeg aanleiding voor mijn huisarts om verder te gaan kijken en mij een anti-zweet middeltje mee te geven. Helaas wordt het niet vergoed, maar ik heb het er wel voor over. Want niets is zo vervelend om ergens op visite te zijn en als je weggaat zit er een natte afdruk van de zitvlak op de bank of stoel. Ik schaamde me er intussen wel voor en ging deze situaties de laatste 3-4 maanden een beetje uit de weg.

Als het goed is wordt het met een week minder en dan hoef ik de vloeistof  (Aluminiumhydroxychloride-oplossing) nog maar 1 keer per week op de  'lastige' plekken aan te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten