dinsdag 30 september 2014

Energie

Nee, ik ga het niet hebben over mijn energieleverancier, maar over mijn eigen energie.

Vandaag heb ik de pijp totaal leeg. Geen idee hoe het komt want gisteren en eergisteren niet veel gedaan. Of het nog een terugslag is van afgelopen zaterdag toen ik met jongste naar de Nationale Taptoe in de ahoy geweest ben, het zou zomaar kunnen.

Wat doe ik op een dag dat ik totaal geen energie heb. Een aantal basis dingen blijf ik ik doen ook al zegt mijn lichaam het niet te doen. Mijn basis dingen bestaat uit:
  • douchen
  • ontbijt, lunch, avondeten
  • vaatwasser
  • doekje door over de wc en fonteintje
  • dieren verzorgen (eten en kattenbak)
Wat doe ik absoluut niet als mijn energiepeil o,o is.
  • de was, die loopt echt niet weg en ik loop niet achter met mijn was dus dat scheelt
  • stofzuigen, dat is echt iets wat mijn energie vreet
  • poetsen, ook daar ben ik redelijk mee op orde waardoor 1-3 dagen overslaan geen ramp is
  • boodschappen, mijn voorraadkast is rijkelijk gevuld door het langzaam opgebouwde voorraad zodat het geen grote uitgave was
  • afspraken die die verzet kunnen worden die verzet ik, helaas kan het soms niet verzet worden en zal ik wel moeten gaan wat resulteert in meerdere dagen geen energie hebben
  • uitgebreid koken, ik kook makkelijk of kijk wat ik in de vriezer heb liggen
Mijn energiepeil wisselt van dag tot dag. Helaas gaat dat zo bij mij met mijn fibromyalgie. Momenteel kan ik wel weer langere afstanden lopen zonder kruk waar ik dan ook van geniet. Ik kan wel dingen plannen op de lange termijn maar ik weet dat ik dan vaak genoeg mijn planning om moet gooien. Ik kijk dus aan het begin van de dag wat ik denk dat ik kan doen.

Zoals vandaag eigenlijk op de planning stond dat ik boeken zou ophalen bij de bibliotheek. Helaas ik zou het niet redden op de fiets heen en terug. Dus wachten de boeken maar tot morgen of donderdag. Ook had ik brood en melk willen halen. Het brood heb ik uit de vriezer gehaald en een dagje zonder melk kan geen kwaad. 
Wat doe ik vandaag dan. Ik lig lui op de bank met de tv aan of de laptop op schoot. Ook heb ik al een paar uur in bed gelegen. Ik heb gelukkig een verstelbaar bed waardoor ik in een makkelijk ontspannen houding kan rusten. Ik lees een boek of ik borduur een stukje.

Voor mensen is het soms verwarrend dat ik de ene dag alles kan en de dag erna gevloerd ben en niks kan doen. Ik heb het opgegeven om mensen uit te leggen hoe het in mekaar steekt met mijn energieniveau. Ik ga ook zo weinig over mogelijk  over mijn grenzen heen. Soms kan het niet anders zeker als het mijn kinderen betreft. Maar dat heb ik er wel voor over.


2 opmerkingen:

  1. Die Taptoe in Ahoy lijkt me best vermoeiend. Het is daar vast heel erg druk! Hopelijk knap je snel weer op!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor,meestal knap ik met een dag of 2 rustig aan doen wel voldoend op om weer vooruit te kunnen. Maar het was het uitje wel waard.
    Het was er inderdaad druk, maar eenmaal op je plek merkte je daar weinig van.

    BeantwoordenVerwijderen