vrijdag 7 maart 2014

Wat eten/snoepen kinderen toch veel bij een uurtje speeltuin

Vanmiddag met de jongste nog even naar een grote speeltuin in de buurt geweest. Van tevoren nog 2 lekkere ontbijtmuffins gegeten en iets gedronken en toen op de fiets naar de speeltuin. We hadden flink wind tegen maar dachten we saampjes dan hebben we op de terugweg lekker wind mee.

Wat had ik in mijn tas zitten?
  • set droge kleren want er is ook een pirateneiland met speeltoestellen boven het water en het zal niet de eerste keer zijn dat mijn kind daarin valt. In de zomer niet zo erg maar nu vind ik het wel erg fris om nat terug te fietsen
  • flesje water
  • zakjes met krentjes (uit de grote bus)
  • een leesboek
Nou eenmaal geïnstalleerd bij een tafeltje ging de jongste lekker spelen. Maar ik heb met verbazing om me heen zitten kijken wat voor eten en drinken er bij de anderen stonden.
Niet een zak chips maar wel 3 of 4 en dan 2 anderhalve liter flessen cola, een kilo bak snoep. En dat was dan voor 2 volwassenen en 3 kinderen. Na bijna 2 uur was dan ook alles op. En niet bij 1 tafeltje maar bij alle 6 de tafels zag ik het. Bij een tafel lagen ook bananen en een pak melk.

De jongste en ik zijn na ruim 2½ uur naar huis gereden en hebben thuis thee en aanmaak limonade met een speculaasje genomen. Gezellig samen een appeltje gegeten.

En dan vinden sommigen het raar dat kinderen druk worden of te zwaar zijn. Snappen mensen dan niet dat zoveel geraffineerde suiker ongezond is en totaal geen voedingswaarde heeft. Een keer zoveel nuttigen met een feest daar kan ik me dan nog wel in vinden, maar gewoon even op een middagje in de speeltuin? Nee daar kan ik niet bij. Het lijkt wel als of er ieder moment van de dag gegeten moet worden. Ben ik nou zo ouderwets in de 3 maaltijden en 3 tussendoortjes op een dag?

Als ik een dag wegga (alleen of met de kinderen) dan neem ik altijd mijn eigen eten en drinken mee. Een appel en banaan (met mesje), krenten en dan voor de kinderen een snoepje naar keuze. De ene keer kan dat een lollie zijn, de andere keer willen ze drop of een zuurtje.

Wat daar door heen ging gebruiken ik en mijn kinderen nog niet eens in 2 maanden. Alleen met een verjaardag gebruiken we meer van dat soort snacks en drinken.

Nu viert mijn jongste komende zondag zijn verjaardag. Alles is koemelkvrij ivm allergie van de jongste zodat hij gewoon alles kan pakken zonder dat we hoeven op te letten. Wat heb ik daar voor in huis gehaald:
  • 3 zakken chips en 1 zak uitdeel chips
  • 2 salami worsten
  • 1 leverworst
  • 15 eieren voor de gevulde eieren
  • 3 komkommers
  • 2 granny smith in stukjes
  • 1 ananas (nog niet helemaal zeker)
  • 1 bos waspeen
  • 1 rode paprika
  • 2 potten knakworstjes
  • 1 eigengemaakte appeltaart
  • 1 eigengemaakte chocolade taart 
  • lactosevrije kwark om dipsausjes van te maken
  • 1 fles cola en 1 fles sinas
  • appelsap en sinaasappelsap
  • eigengemaakte druivensap (zonder toegevoegde suiker)
  • koffie en thee
En dan komen er zondag 22-30 personen over de vloer. Er wordt veel gepraat door de groten en de kleintjes vermaken zich met het speelgoed of verdwijnen naar buiten met goed weer. En ja dat wordt het zondag wel. 18 graden is er voorspelt.

Hoe doen jullie dat met kleine en grote uitstapjes en verjaardagen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten