vrijdag 14 maart 2014

Sparen

Sparen heb ik altijd kunnen doen. Door omstandigheden lukt het niet meer zoals ik wil. Maar ik heb vandaag besloten om mijn systeem van een paar jaar terug weer in ere te herstellen.

Hoe deed ik dat dan. Nou sommige dingen die je wil vervangen of aanschaffen zijn grote uitgaven. Denk daarbij aan tv of wasmachine of combi magnetron.

Ik heb een paar jaar terug een ouderwets spaarblik op de kop getikt van Brabantia. Dit blik heeft 7 kleine vakjes met de opschriften:
  1. Kleding
  2. gas-licht
  3. brandstof
  4. huishoudartikelen           
  5. verzekering
  6. vakantie
  7. diversen
Ik heb daar de volgende indeling van gemaakt:
  • vervoer (bus/fietsenmaker/fiets)
  • school (kadootjes/eigenbijdrage/overblijven)
  • verjaardag
  • wasmachine
  • dierenarts
  • onvoorziene uitgave
  • vakantie
  • diversen
Elke week verdeelde ik 10 euro over deze potjes.
Per was die ik draai van de wasmachine stop ik 50 cent erin.  Mijn wasmachine is nu 6 jaar oud en ik hoop dat deze nog een jaar of 4 mee gaat. Tegen die tijd zit er voldoende in het potje om een nieuwe te kunnen kopen.

Nu heb ik niet meer zoveel per week als een jaar terug toen ik per week 50-55 euro te besteden had. Dus ga ik de komende maand eens kijken hoe ik het wel kan gaan aanpakken. Want kleine bedragen sparen loont. Het gaat niet hard, maar als je kijkt wat je spaart in 5 of 10 jaar dan komt daar een mooi bedrag uit.

Zo heb ik een aparte spaarpot in de kast staan waarin het statiegeld van de flessen gaat (als ik een statiegeld fles op straat zie liggen dan raap ik die op). Hierin gaat ook het gevonden geld. Zo kunnen we 1 of 2 keer per jaar pannenkoeken gaan eten bij de fruittuin bij ons in de buurt.

Zo spaar ik vanaf de geboorte van de kinderen 5-8 euro in de maand (soms meer als het er was) op een zilvervloot rekening of andere vorm van jeugd rekening. Een aparte rekening heb ik voor de studie van de kinderen. Zo kunnen ze straks de eerste jaren vooruit zonder dat er gelijk een lening hoeft te worden afgesloten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten